Hoe overleef je een lange vlucht? 10 handige tips!

Hoe overleef je een lange vlucht? 10 handige tips!

Hoewel een verre reis maken altijd spannend en leuk is, hoort die lange vlucht er uiteraard ook bij. En daar ziet bijna iedereen tegen op. Hier lees je 10 handige tips om zo’n lange vlucht te overleven.
Inhoudsopgave

Voor je vertrekt: Vliegangst

Ondanks het feit dat ik regelmatig het vliegtuig opstap, heb ik toch behoorlijk wat last van vliegangst. (I know, je zou het niet denken…) Maar dankzij deze tips hou ik mezelf rustig op het vliegtuig!

Tip 1: Voorbereiding voor de vlucht

Kies een comfortabele outfit en draag laagjes.
Bij een lange vlucht is het noodzakelijk om een comfortabele, lichte outfit uit te kiezen. Ik snap dat je er op de luchthaven graag netjes en verzorgd uitziet. Maar zo’n kledij is allesbehalve aangenaam om uren lang mee in een stoel te zitten. Verkies daarom een legging, een joggingbroek, een lichte hoodie of sweater en comfortabele schoenen. Zo is het veel aangenamer om wat langer te blijven zitten.

Verzamel essentiële items zoals een nekkussen, oogmasker, oordopjes en een deken.
De comfort in een vliegtuig is niet van de hoogste plank. Dat weet iedereen. Maar er zijn enkele voorbereidingen en voorwerpen die je kan voorzien om je net iets comfortabeler te voelen. Denk maar aan een goed nekkussen, een oogmasker (om te slapen), oordopjes (want het kan behoorlijk luid worden op een vliegtuig) en een deken. Ook noice-cancelling headphones kunnen goed van pas komen, mocht je die hebben!

Zorg voor vermaak, zoals een boek, tijdschriften, films of muziek.
Neem vooraf in je handbagage wat spullen mee om je te vermaken op het vliegtuig. Een boek of een tijdschrift om in te lezen bijvoorbeeld. Je kan ook wat films, series en muziek downloaden op je gsm zodat je offline kan streamen in de lucht. Bij lange vluchten heb je vaak ook een klein schermpje waarop je tv kan kijken, mocht je geen abonnement hebben op een streamingdienst.

Tip 2: Gezond blijven tijdens de vlucht

Blijf gehydrateerd door regelmatig water te drinken.
Tegenwoordig kan je een herbruikbare waterfles meenemen naar de luchthaven, die je gratis bij je gate kan vullen voor je op het vliegtuig stapt. Neem dus zeker een herbruikbare fles mee. Dat is echt een van de belangrijkste tips die ik je kan geven, want jezelf hydrateren op een lange vlucht is noodzakelijk! Zo hoef je ook niet altijd te betalen voor een flesje water aan boord.

Vermijd alcohol en cafeïne, omdat ze uitdroging kunnen veroorzaken.
Een glaasje wijn, een biertje of een kop koffie. Hoewel je er waarschijnlijk nood aan zal hebben op de vlucht, raad ik je niet aan om daar voor te kiezen. Alcohol en cafeïne kunnen uitdroging bevorderen, waardoor je vlucht nog net dat tikkeltje zwaarder zal worden. Ook frisdranken kunnen een negatief effect hebben op je lichaam als je lang op een vlucht zit zonder veel te kunnen bewegen. Daarnaast val je, net zoals bij cafeïnehoudende dranken, moeilijker in slaap.

Beweeg regelmatig door op te staan en eenvoudige oefeningen te doen.
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar af en toe even rechtstaan op het vliegtuig kan wonderen doen. Ga voldoende naar toilet, probeer minstens elk uur je benen te streken en doe af en toe wat stretch oefeningen om je spieren te ontspannen. Hier vind je een lijstje met verschillende houdingen!

Tip 3: Comfortabel zitten

Verstel je stoel voor een optimale zithouding.
Elke stoel op een vliegtuig kan naar achter geplaatst worden, zodat je wat meer in een ligpositie kan zitten. Dat kan je houding bevorderen, en maakt het ook gewoon veel aangenamer om langer neer te zitten. Maar voor je dit doet, zou ik wel even toestemming vragen aan de persoon die achter je zit. Niet alleen omdat die persoon dan wat ruimte verliest, het is ook gewoon heel onbeschoft om dat zomaar te doen.

Gebruik een nekkussen en een deken om comfortabel te kunnen rusten.
Zoals ik al zei neem je best een nekkussen en een dekentje mee voor een lange vlucht. (Al is de kans ook groot dat je ter plaatse een dekentje krijgt van de luchtvaartmaatschappij zoals bij KLM of Emirates Airline.) Zo kan je een huiselijke sfeer creëeren (naar mate mogelijke) om je lange vlucht makkelijker uit te overleven.

Doe oordopjes of een ruisonderdrukkende koptelefoon op om omgevingsgeluiden te verminderen.
Oordopjes of een ruisonderdrukkende koptelefoon zijn een MUST als je een lange vliegreis tegemoet gaat. De kans is groot dat je op het vliegtuig even zal willen slapen, en als je de hoeveelheid geluid dat je oor bereikt niet kan verminderen, wordt dat behoorlijk moeilijk.

Tip 4: Entertainment aan boord

Maak gebruik van het inflight-entertainmentsysteem om films, tv-programma’s en muziek te bekijken.
Bij een lange vlucht is een uitgebreid entertainmentsysteem meestal inbegrepen. Op het schermpje dat in de stoel voor jou is bewerkt, kan je films kijken, de vlucht volgen of spelletjes spelen. Dat is ideaal voor iedereen die geen fan is van slapen op het vliegtuig en zich graag wat bezighoudt.

Breng je eigen boeken, tijdschriften of puzzels mee.
Als je te lang naar een klein scherm staart, kan je last krijgen in je ogen. En hoewel een bril met een blauw licht-filter dat kan verhelpen, kan het geen kwaad om je ogen wat rust te geven. Haal je favoriete boek boven, bladeren even door een tijdschrift of maak een woordraadsel om de tijd te versnellen.

Luister naar podcasts of audioboeken.
De ideale manier om jezelf te entertainen zonder veel te hoeven doen is een podcast of audioboek. Maak gebruik van je oortjes of koptelefoon en druk op play. Zonder iets te hoeven doen heb je uren aan content om de lange vlucht te overleven!

Tip 5: Eten en drinken

Kies voor lichte maaltijden en vermijd zware, vette gerechten.
Tijdens een lange vlucht is er vaak een maaltijd inbegrepen aan boord. Meestal heb je de keuze tussen 2 of 3 verschillende gerechten. Probeer altijd voor de lichte gerechten te kiezen. Zo vermijd je de kans op maag- of darmklachten op het vliegtuig. Een lichte maaltijd verteert veel makkelijker, en is dus the-way-to-go!

Neem gezonde snacks mee, zoals fruit, noten of energierepen.
Om je lange vlucht te overleven, is een van de belangrijkste tips om gezonde snacks mee te nemen. Fruit, noten en energierepen zijn erg gezond. Hoewel de verleiding voor wat snoepjes of een zakje chips groot is, zullen die zwaarder op je maag wegen waardoor je je sneller misselijk zal voelen. Hou het dus zo gezond mogelijk, want dat is ook meteen goed voor je lijn!

Tip 6: Slaap en rust

Pas je slaapschema aan op de tijdzone van je bestemming.
Een van de belangrijkste tips die ik je kan geven voor het overleven van een lange vlucht, is je slaapritme op voorhand aanpassen aan de tijdzone van de bestemming. Zo kan je, eenmaal je op je bestemming bent, veel sneller genieten van de reis zonder slapeloze nachten te beleven. Trek je richting Azië, probeer dan wat vroeger te slapen en sta enkele uurtjes vroeger op voor je vliegreis. Ga je naar Amerika? Probeer het dan ’s avonds wat langer uit te houden, en sta wat later op.

Probeer ontspanningstechnieken, zoals diepe ademhaling of meditatie, om te helpen ontspannen.
Vliegangst is geen grapje. Ik ken tientallen mensen die er bewust voor kiezen om dicht bij huis op reis te gaan, zodat ze niet lang (of überhaupt niet) hoeven vliegen. Mocht jij last hebben van vliegangst en er staat een lange vlucht op de planning, dan zijn ademhalingsoefening je beste vriend. Op deze website vind je enkele tips.

Tip 7: Verzorging aan boord

Hydrateer je huid met vochtinbrengende crème.
Zoals ik al eens vermeld heb, droogt je huid uit tijdens een vliegreis. De luchtkwaliteit op een vliegtuig is nu niet per se ideaal, dus een hydraterende crème kan wonderen doen! Smeer je gezicht in nog voor dat je op het vliegtuig stapt, en probeer ook af en toe te smeren tijdens het vliegen.

Neem een kleine toilettas mee met essentiële verzorgingsproducten.
Een kleine toilettas steek je waarschijnlijk sowieso in je handbagage (dankzij de vloeistoffen), maar je kan er goed gebruik van maken tijden je lange vlucht. Ga je gezicht af en toe spoelen, fris jezelf halverwege op, en poets je tanden voor je gaat slapen.

Tip 8: Sociaal welzijn

Maak een praatje met medepassagiers als je daar zin in hebt.
Soms kan een babbeltje met een medepassagier voor wat afwisseling zorgen. Zit je naast iemand die je niet kent? Vraag hoe het met die persoon gaat, wat zijn of haar reisplannen zijn en waar ze vandaan komen. Je weet nooit welke vriendschappen er op reis ontstaan!

Respecteer de privacy en rust van anderen.
Mochten je medepassagiers geen zin hebben in een gezellige babbel, respecteer dat dan ook. Sommige reizigers hebben enorm veel last van vliegreizen waardoor ze niet in de stemming zijn voor sociale interacties. Laat hen dan ook met rust, zo kan je de vrede op het vliegtuig bewaren.

Wees beleefd en hoffelijk tegen het cabinepersoneel.
Ik heb eindeloos respect voor het cabinepersoneel. Ik kan me niet voorstellen hoe zwaar en uitputtend het moet zijn om 24/7 in de lucht te hangen. Je wordt er moe van, je geraakt uitgeput, je maag krijgt het moeilijk, … Daarom is het leuk als je vriendelijk blijft tegen de stewards en stewardessen. Het is dan misschien hun job, maar ook zij verdienen wat waardering.

Tip 9: Vermijd jetlag

Volg meteen het ritme van de lokale bevolking, zo pas je het snelst aan.
Zoals ik al zei is het handig om op voorhand je slaapritme aan te passen. En hoewel dat je jetlag al kan verhelpen, is het ook belangrijk om je slaapritme ter plaatse meteen aan te passen. Hoewel je waarschijnlijk moe zal zijn van de lange vlucht, moet je zodra je geland bent de uren volgen van je reisbestemming. Alleen zo kan je snel van je jetlag af.

Tip 10: Kom comfortabel aan op je bestemming

Fris jezelf op en poets je tanden voordat je landt of meteen erna.
Zodra je geland bent, is het altijd fijn om je kort even op te frissen. Poets je tanden eens je in je hotelkamer bent, was je gezicht, neem een frisse douche,… Op die manier ben je helemaal de oude na een lange vlucht!

Geniet volop van de bestemming.
En niet te vergeten, de tips die je voor elke reis geldt: geniet van de bestemming. Dat is misschien wel de beste manier op de lange vlucht te vergeten. Verken de regio, drink een cocktail, ga er op uit en wees blij dat je er eindelijk bent geraakt.

Mocht je mijn reisgidsen behulpzaam vinden, en me willen helpen om Reizen Rens te laten groeien, dan kan je me steunen door me te trakteren op een koffietje.

Geschreven door Rens

Ik ben Rens, een 21-jarige student en de reisblogger van dienst! Al van kinds af aan droom ik van een leven reizend rond de wereld, en dat leven maak ik met deze blog waar. Over al mijn onvergetelijke ervaringen schrijf ik uitgebreide artikelen en reisgidsen, verzamel ik tips en maak ik de mooiste foto’s om jou voor te bereiden op jouw volgende droomavontuur! Meer over mij.

Koffiekletsen?

Laat een lief berichtje achter.

Eén reactie

  1. Hey Rens,
    Hoe tof is dit artikel!
    Er zaten enkele toffe nieuwe tips tussen, die ik bij de volgende vlucht ga toepassen 😊.
    Veel plezier op je volgende trip!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog niet te veel verveeld?

Vertel iedereen hoe *geweldig* Reizen Rens is.
Facebook
Pinterest
WhatsApp
Email

Verder lezen?

Nog meer Verhalen om te Verdwalen.

The Canoe Trip Friesland met Travelbase

Wil jij mee op avontuur in de Friese Oude Venen?

Door Reizen Rens te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies.